961
Research Title: مكانة المرأة في المعلقات من منظور نفسي
Author: Adnan Mahmmoud Al-Tobasi, Published Year: 2019
مؤتمر فيلادلفيا, جامعة فيلادلفيا - الأردن
Faculty: Arts

Abstract: تعتبر المعلقات من أبرز وأجمل ما كتب العرب في عصرهم الجاهلي واحتوت تلك المعلقات على الكثير من المعلومات عن تاريخ العرب وأدبهم وعلاقاتهم الإنسانية ومشاعرهم وأحاسيسهم وتلك اللحظات الجميلة بما فيها من حزن وفرح وآلم وعذاب في حياتهم وتنقلاتهم . وفي هذه الدراسة العلمية بين الباحث مكانة المرأة العربية التي تغنى بها شعراء المعلقات والأبعاد والمواقف الحياتية ، والتعرف على مكانة الحب والواقع النفسي والعاطفي نحو المرأة عند شعراء المعلقات . وعرف الباحث الدور الذي لعبته المرأة في حياة شعراء المعلقات وزمن الرحيل وأيام الوصل وحالة الفراق النفسية ولحظات التفاؤل والتشاؤم والقلق والندم والبكاء على الاطلال . وأشار الباحث لنظرة علماء النفس للحب والمرأة والحاجات الإنسانية كما ذكرها العالم ماسلو وما شكله حب المرأة من عظمة لقصائد المعلقات والإبداع الشعري والانعطافة الكبيرة في الحياة الثقافية والذي كان لحضور المرأة فيها دوراً كبيراً ومؤثراً وجميلاً . وخلصت الدراسة إلى ما يلي : - زينت المرأة بحضورها الأخاذ مطلع المعلقات وعرفت معظم قصائدهم بها . - بدء المعلقات بذكر المرأة ومحاسنها اعطى المعلقات جمالاً وجاذبية ورضا نفسياً واقبالاً على المعلقات . - جسدت المعلقات الدور الحيوي للمرأة والمكانة الرفيعة لها ومكانتها الاجتماعية . - حضور المرأة في المعلقات يؤكد مكانتها عند الشعراء ووصفهم لدورها التاريخي الذي اعطاها تأثيراً في قصائدهم . - وجود المرأة وذكرها في المعلقات يجسد قيمتها الثقافية والاخلاقية وحكمتها في الحياة القبلية العربية . - مكانة المرأة في المعلقات اعطى صوراً ابداعية وأبعاداً ودلالات وعمق فني للنصوص الشعرية.

Keywords: المرأة / المعلقات / النفس

962
Research Title: مستوى معرفة معلمي الطلبة الملتحقين في برنامج صعوبات التعلم في الصفوف النظامية بالتكيفات والتعديلات واستخدامهم لها
Author: Adnan Mahmmoud Al-Tobasi, Published Year: 2019
دراسات الأردنية, 46
Faculty: Arts

Abstract: هدفت هذه الدراسة هو الكشف عن مستوى معرفة معلمي الطلبة الملتحقين في برنامج صعوبات التعلم في الصفوف النظامية بالتكيفات والتعديلات واستخدامهم لها. لقد تكونت عينة الدراسة من 425 معلماً ومعلمه من الصفوف الثاني وحتى السادس، والملتحقين في برنامج صـعوبات الـتعلم فـي الـصفوف النظاميـة فـي المـدارس الحكوميـة والخاصـة فـي محـافظتي إربـد والزرقـاء فـي الأردن. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم إعداد مقياس مكون من محورين؛ محور مستوى المعرفة، ومحور مستوى الاستخدام، ويتكون كل محور من (86) فقرة، موزعة في تسعة مجالات أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى معرفة معلمي الطلبة الملتحقين في برنامج صعوبات التعلم في الصفوف النظامية بالتكيفات والتعديلات الصفية جاء ضمن المستوى المنخفض، وأن هناك فروقا دالة إحصائياً في مستوى معرفة معلمي الطلبة الملتحقين في برنامج صعوبات التعلم في الصفوف النظامية بالتكيفات والتعديلات الصفية تبعاً لمتغيّر نوع المعلم لمجال الترتيب المادي للغرفة الصفية حيث كانت لصالح الإناث. كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (??0.05) لمتغيّر العمر لمجال الترتيب المادي للغرفة الصفية ولصالح العمر من (41إلى 50) ثم يليه ( 31إلى 40) ، كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تقدير المعلمين لاستخدام التكيفات والتعديلات الصفية تبعا لمتغير نوع المعلم لمجال الترتيب المادي للغرفة الصفية حيث كانت لصالح الذكور. كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (??0.05) لمتغيّر تلقي المعلم للتدريب ولمجال الواجبات وأوراق العمل حيث كانت لصالح المعلمين الذين لم يتلقوا تدريبا. كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (?=0.05) لمتغيرالقطاع الذي تتبع له المدرسة لمجال الواجبات وأوراق العمل ولصالح القطاع الخاص.

Keywords: برنامج صعوبات التعلم، الصفوف النظامية، التكيفات، التعديلات

963
Research Title: الوجه الحضاري لعلم النفس الإسلامي
Author: Adnan Mahmmoud Al-Tobasi, Published Year: 2017
مؤتمر فيلادلفيا, جامعة فيلادلفيا - الأردن
Faculty: Arts

Abstract: في التاريخ البشري ضظهرت العديد من الحضارات الانسانية كحضارات الصين والهند واليونان والرومان وغيرها، ومع بزوغ فجر الاسلام ولدت أعظم حضارة عرفتها الانسانية على امتداد العصور أفادت من الحضارات السابقة وأسهمت في الارتقاء ببناء الحضارة البشرية منذ انطلاقتها بمولد سيد البشرية رسول الله محمد صلى الله عليه وسلم الذي جاء لينقل الناس من عبادة الأصنام الى عبادة الله سبحانه وتعالى بهدي من القران الكريم الدستور الاول لهذه الحضارة الذي نزل باللغة العربية التي دون إعلام هذه الحضارة الجانب الاكبر من خلاصة أفكارهم


964
Research Title: كتاب: علم النفس: مدخل إلى الحياة ((تم تحكيمه عن طريق عمادة البحث العلمي))
Author: Adnan Mahmmoud Al-Tobasi, Published Year: 2017
Faculty: Arts

Abstract:


965
Research Title: أثر صراع الأدوار في التوافق الزواجي والرضا المهني والضغوط النفسية لدى الممرضات المتزوجات
Author: Adnan Mahmmoud Al-Tobasi, Published Year: 2017
شؤون اجتماعية - الشارقة, 134
Faculty: Arts

Abstract: هدفت الدراسة الحالية التعرف على أثر صراع الأدوار في التوافق الزواجي والرضا المهني والضغوط النفسية لدى الممرضات المتزوجات في مستشفى جرش الحكومي. وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع الممرضات المتزوجات في مستشفى جرش الحكومي 2013/2014. وقد تم استخدام مقاييس تكشف كل من صراع الأدوار المهنية، التوافق الزوجي، الرضا المهني والضغوط النفسة. حيث وزع مقياس صراع الأدوار المهنية على جميع الممرضات المتزوجات اللواتي أبدين رغبة في المشاركة بالدراسة في مستشفى جرش الحكومة وعددهن (109). وتم استخدام تحليل الانحدار البسيط لاستخراج أثر صراع الأدوار على المتغيرات التابعة، وتحليل التباين الأحادي لمعرفة الاختلاف في مستوى صراع الأدوار تبعا لمدة الزواج والمستوى التعليمي ومصدر العناية بالأطفال، واستخدام اختبار شافية لمعرفة أي مستوى تعليمي يتأثر بشكل أكثر بصراع الأدوار.


966
Research Title: دور القنوات التلفزيونية في نشر العنف بين الاطفال من وجهة نظر الاباء والامهات
Author: Adnan Mahmmoud Al-Tobasi, Published Year: 2016
مجلة البحوث والدراسات الانسانية - الجزائر, 12
Faculty: Arts

Abstract: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على دور القنوات التلفزيونية الفضائية نشر العنف بين الاطفال من وجهة نظر الاباء والامهات وما هي الامور التي ?رى الاباء والامهات والقانون ان على القنوات التلفزيونية الفضائية ان تقوم بها من اجل الحد من العنف بين الاطفال وتكون مجتمع الدارسة من ( 451 ) من الاباء والامهات الذين ?شاهدون القنوات التلفزيونية الفضائية بمعدل لا ?قل عن ساعة ?وم?اً بطر?قة عشوائ?ة تمثل شرائح المجتمع: واظهرت نتائج الدراسة ان 71 % من الامهات اعتبرن ان درجة ق?ام القنوات التلفزيونية الفضائية في نشر العنف كانت كب?رة، ف?ما اعتبر 22 % منهن انها متوسطة وقالت 7% انها ضعيفة كما اشارت نتائج الدراسة الى ان 59 % من الاباء اعتبر ان درجة ق?ام القنوات التلفزيونية الفضائية في نشر العنف ب?ن الاطفال كب?رة ف?ما اعتبر 29 % منهم انها درجة متوسطة ، وقال 12 % من الاباء انها ضع?فة. واجمع الاباء والامهات من مجتمع الدراسة على ضرورة الغاء الب ا رمج التي تحوي مشاهد العنف والترك?ز على البرامج التي تنمي المواهب والتفكير الابداعي والسلوك السليم والتسامح والاخلاق الحميدة والتعاون والألفة والترف?ة الهادف والمحبة والمتعة.


967
Research Title: Character traits of International students in Jordanian University as affected by economic and political status of their original countries
Author: Adnan Mahmmoud Al-Tobasi, Published Year: 2018
Asian Social Science, 14
Faculty: Arts

Abstract: The study aimed to reveal the personality traits of international students in Jordanian universities as affected by both the economic and political factors. The study sample consisted of (410) foreign students in Jordanian universities, representing males (208) and females (202).The results of the study showed that the personal characteristics of international students are mainly affected by both economic and political status of their original countries. The study showed that the most affecting factor is the economic rather than the political. The students traits were also divided in four categories or levels: The (Social) level was highest, the (emotional level) was the second in rank. The (cognitive level) ranked in the third level. And finally ranked the (cultural level). There were also differences between the average grade of individuals on the scale of personality traits and in each of its areas according to the level of education variable. The results of the study showed that there are statistically significant differences in personality characteristics according to the level of education variable in the field of knowledge and were in favor of the master while there were differences of statistical significance attributed to gender variable in favor of females.

Keywords: Character traits, international students, economic status, political status, Jordan

968
Research Title: Role of Youth Associations in National Education and Extremist Intellectual Behavior Tendency of Jordanian Youth
Author: Adnan Mahmmoud Al-Tobasi, Published Year: 2017
International Education Studies, 10
Faculty: Arts

Abstract: This study aimed at identifying the role of Jordanian youth associations in spreading the national education and its relation to the tendency towards extremist intellectual behavior among a sample of Jordanian university students. The study population consists of (504) undergraduate students in the Jordanian universities, namely: Jordan University, Yarmouk University, Philadelphia University, and Al-Ahliyya Amman University. They were chosen in a deliberate manner. And have participations in activities organized by students' affairs deans in their universities. The reliability and validity of the study tool were verified. The results of the study showed that the role of the Jordanian youth associations in spreading the national education came within the intermediate level. The results also showed no statistically significant differences in the role of the Jordanian youth associations in spreading the national education according to the gender variable and the place of residence. There was also a strong correlation between the level of national education and the tendency towards intellectual extremism among Jordanian university students.

Keywords: youth associations, national education, extremist intellectual behavior, University students, Jordan

969
Research Title: Parental Separation and its Relation to Children's Underachievement in Primary School Education
Author: Adnan Mahmmoud Al-Tobasi, Published Year: 2017
IJRDO-Journal of Educational Research,
Faculty: Arts

Abstract: This study aims at investigating the relationship between parental separation (parental divorce) and the underachievement of children in the primary stage. The study sample consists of (100) children from two public schools (Mutah School for Girls and Al-Qurtubi School for Boys), the Institution of Legal Aid and the Family Protection Center. The average includes (50) children suffering from the problem of separation, and (50) live in stable families in Zarqa City in Jordan. The data is collected from several sources: First, the pupils’ marks during the preceding two years for all the sample members except the second-grade pupils whose marks of only one year are considered. Second, the data is collected in collaboration with home-room teachers, school records, and special records of the pupils who suffer from separation problems. Third, parents of the target sample group particularly the incubating father or mother after separation to know about their children's educationl records. To answer the study questions, arithmetic means and standard deviations are used. The study results reveal that there are differences with statistical significance in achievement between boys and girls in favor of the girls. The study results also show that there are differences with statistical indications between stable family children and separated families in favor of the children of stable families, Furthermore, the results show that there is some linking relation between the pupils’ achievement and the secure and safe situation of the families where they live.

Keywords: Family separation, educational achievement, primary or basic education pupils

970
Research Title: The Impact of the Psychological Capital on Job Performance: A Case Study on Faculty Members at Philadelphia University
Author: Adnan Mahmmoud Al-Tobasi, Published Year: 2016
International Review of Management and Marketing, 6
Faculty: Arts

Abstract: The present study aims to identify the perception of faculty members at Philadelphia University about the concept of psychological capital (PsyCap), measure the level of job performance, and determine the impact of the PsyCap on job performance. Using structured questionnaire, data was collected from (110) faculty members (assistant professor, associate professor, professor) from 8 faculties in Philadelphia University, Jordan. Multiple Regression analysis has been used to fi nd the impact of PsyCap on job performance. Results show that the level of faculty members’ awareness to the concept of PsyCap is high. In addition the Job performance was high in all dimensions. Moreover, it was found that hope dimension has a statistical eff ect on all dimensions of job performance. In addition, self-effi cacy dimension aff ect statistically on behavioral performance dimension. Finally, the resilience dimension aff ect statistically on job performance dimension. However, the optimism dimension does not signifi cantly aff ect any Job performance’s dimensions.