1071
Research Title: The impact of Imri al-Qais Ode in the Andalusian poetry
Author: Omar Faris Yousif AlKafaween, Published Year: 2016
International Journal of Scientific and Educational Research , 1
Faculty: Arts

Abstract: The study aimed to elucidate the effect of Imri al-Qais Ode in the Andalusian poetry. This Ode had a significant impact on the Andalusian poetry reflected on its words, meanings and experiences of its poets. The study discussed also the major points of that effect, because outstanding Andalusian poets were attracted by the Ode and they started taking from its structures, meanings and images and they added all of that to the contexts of their poetry. They exploited many verses of that Ode in creating many poetic arts like Opposition and Quintupling, thus the ode was their tool to impure that invention.

Keywords: التأثر والتأثير، الشعر الأندلسي، معلقة امرئ القيس

1072
Research Title: دور الدكتور سمير الدروبي في إحياء التراث الأدبي _ مقامات السيوطي أنموذجاً
Author: Omar Faris Yousif AlKafaween, Published Year: 2016
- مؤتمر (دور الأردن في إحياء التراث العربي والإسلامي) جامعة آل البيت, جامعة آل البيت
Faculty: Arts

Abstract: ترمي هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على جهود المحققين الأردنيين في إحياء التراث العربي الإسلامي، مرتكزة على دور الدكتور سمير الدروبي في إحياء ذلك التراث، من خلال تحقيقه لفروع كثيرة منه، متخذة من تحقيقه لمقامات السيوطي أنموذجاً لذلك . وقد رصدت الدراسة أهم الكتب التي ألفها الدروبي، والمصنفات التي عمد إلى تحقيقها، ومن أبرزها المقامات السيوطية، حيث قدم لها دراسة متعمقة، واتبع منهجاً علمياً في تحقيقها وشرحها، يرتكز على أصول التحقيق العلمي وتقنياته .

Keywords: السيوطي، المقامات، سمير الدروبي، تحقيق التراث

1073
Research Title: قصيدة "ما بال دفك بالفراش مذيلا" للراعي النميري في مدح عبدالملك بن مروان من منظور النقد الثقافي
Author: Omar Faris Yousif AlKafaween, Published Year: 2018
- مؤتمر فيلادلفيا الدولي الواحد والعشرون (التاريخ العربي ومناهج الفكر الحديث), جامعة فيلادلفيا
Faculty: Arts

Abstract: يهدف هذا البحث إلى دراسة نص شعري قديم للشاعر الراعي النميري في مدح الخليفة الأموي عبدالملك بن مروان وفق مناهج الحداثة، متخذًا من النقد الثقافي ومقتضياته وسيلة لرصد النص الشعري، وكشف كوامنه وأنساقة وجمالياته. وسيوضح البحث أبرز المفاهيم الخاصة بالنقد الثقافي، بوصفه منهجًا من مناهج الفكر الحديث، من ثم سينطلق إلى دراسة النص الشعري وفق آليات هذا المنهج، وسيحاول كشف الظاهر والمضمر في النص، وربط ذلك بالشاعر وقصيدته والبيئة المحيطة به، على أساس مقاربة ثقافية تقوم على كشف ما يتضمنه النص من أنساق سياسية واجتماعية واقتصادية وغيرها، فضلًا عن البحث في شعرية النص من منظور النقد الثقافي المرتكز على تقنيات محددة، تسهم في إضفاء الشعرية والجمال على النصوص الإبداعية.

Keywords: الراعي النميري، عبدالملك بن مروان، النقد الثقافي

1074
Research Title: Single and Multiple Methodologies An Investigation of Methodologies Followed in the Study of Poetic Imagery
Author: Omar Faris Yousif AlKafaween, Published Year: 2017
- مؤتمر النقد الأدبي السادس عشر تحت عنوان (إشكالية المنهج في الدراسات الأدبية والنقدية واللغوية)، جامعة اليرموك, جامعة اليرموك
Faculty: Arts

Abstract: This study proposes to explore the kinds of methodologies employed in the study of poetic imagery : whether they use integrated, or lapse into, one such methodology. It will undertake a survey of such studies and evaluate the methodologies followed with the aim of seeing the value of the one actually employed apart from theory, to which some investigators resort, claiming that they are following a specific methodology, which they soon abandon in application, and find themselves making use of a mixture of methodologies. In an attempt to explain away their inability to stick to one and only one methodology, some researchers that they are using integrated one .

Keywords: المنهج، الصورة

1075
Research Title: حكام الأندلس الشاب وأثرهم في الحركة الشعرية - المعتمد بن عباد اموذجًا
Author: Omar Faris Yousif AlKafaween, Published Year: 2015
مؤتمر فيلادلفيا الدولي العشرين/ الشباب التجليات وآفاق المستقبل, جامعة فيلادلفيا
Faculty: Arts

Abstract: استمر الوجود العربي في الأندلس ما يقارب ثمانية قرون، تعاقب على حكمها أثناء ذلك عدد كبير من الخلفاء والملوك والأمراء، وقد مرت بفترات تاريخية مختلفة، تزدهر تارة وتضطرب تارة أخرى، وبالرغم من تلك الاضطرابات والصراعات السياسية التي مرت بها البلاد، إلا أن ذلك لم يشغل أهل الأدب والشعر عن الإبداع، ولم يكن ذلك ليتأتى لولا تشجيع الحكام وإسهامهم في الحركة الأدبية والشعرية وتطويرها، فمنذ أن تأسست الدولة الأموية في الأندلس سنة 138ه/ 755م على يد عبدالرحمن بن معاوية الأموي الداخل (صقر قريش) (ت172ه/ 788م)، مروراً بفترة الخلافة الأموية، ثم فترة ملوك الطوائف والمرابطين ثم فترة الموحدين، لم يألُ الحكام جهداً في الاهتمام بالشعر والشعراء وتحفيزهم على النظم والإبداع . وكان جلّ هؤلاء الحكام من الشباب؛ لذا فقد مالوا إلى الشعر وأهله وما يتطلب من مجالس لهو وترف، وقد برز منهم من يقول الشعر فيجيد، كعبدالرحمن الداخل، والمعتضد بن عباد، وابنه المعتمد وغيرهم، وكان للبيئة الأندلسية ومفاتنها دور في التشجيع على نظم الشعر، فكل ما في الأندلس من طبيعة فاتنة ولهو وترف يحفز على قول الشعر ومجالسة الشعراء . وكان المعتمد بن عباد (ت488ه/ 1095م) ملك إشبيلية في فترة الطوائف من أكثر الحكام عناية بالشعر والشعراء، وقد كان شاباً في مقتبل العمر عندما تولى الحكم خلفاً لأبيه المعتضد سنة 461ه/ 1068م، وبالرغم من أن فترة حكمه كانت من أكثر الفترات اضطراباً وتنازعاً على السلطة، إلا أنه أولى الشعر عناية خاصة من حيث النظم ومجالسة أهل الشعر ورعايتهم . وقد جاءت هذه الدراسة لتبرز دور الحكام الأندلسيين الشباب في الحركة الشعرية، متخذة من المعتمد بن عباد أنموذجاً لذلك، وستتناول أثر أولئك الحكام في تطوير حركة الشعر الأندلسي، وسترصد دور المعتمد في إغناء الشعر العربي وعنايته بالشعراء وتحفيزه لهم، كما ستتبع أبرز الأغراض الشعرية عنده كالمدح والفخر والرثاء وشعر المجون والغزل والشعر السياسي، ومظاهر تجديده فيها، وستحاول الدراسة الوقوف على أبرز تقنيات التشكيل الفني لشعره كاللغة والصورة وغيرهما . وتسعى الدراسة إلى ربط فكرة دور الشباب بالموروث العربي القديم، وتعميق هذه الفكرة لديهم، وإبراز دور الحكام في موروثنا الأدبي، من خلال الربط بين حركة الحياة الواقعية وحركة الشعر، خصوصاً عندما يكون الحاكم شاباً وشاعراً في آن معاً . وقد اتكأ الباحث على المنهج التحليلي في دراسة النصوص، متوسلاً بالنص القديم ليكون هو الأساس والقاعدة التي يرتكز عليها في إطلاق الأحكام، وكان لا بدّ من الاتكاء على المنهج التاريخي في تتبع بعض المحطات التاريخية لحكم العرب في الأندلس، ولا مناص أيضاً من النظر في جماليات النص الشعري اعتماداً على المنهج الشكلي الذي يختص برصد تقنيات النصوص الفنية وشعريتها .

Keywords: المعتمد بن عباد، الشعر، الشباب

1076
Research Title: عز الدين المناصرة- سيرته في شعره
Author: Omar Faris Yousif AlKafaween, Published Year: 2017
Faculty: Arts

Abstract: تتناول الدراسة سيرة الشاعر عز الدين المناصرة من خلال شعره، معرجة على مفهوم السيرة الذاتية وإشكالية التجنيس، من ثم مفهوم القصيدة السيرذاتية، من ثم سيرة الشاعر في شعره من خلال المكان والزمان والشخوص وغير ذلك

Keywords: عز الدين المناصر، السيرة الذاتية، القصيدة السير ذاتية

1077
Research Title: Literary and historical (intertextuality) in the poetry of Andalusia Ibn- Haddad
Author: Omar Faris Yousif AlKafaween, Published Year: 2019
المجلة الأردنية في اللغة العربية وآدابها, مقبول للنشر
Faculty: Arts

Abstract: This study aims to investigate the forms of literary and historical intertextuality intermingling in the poetry of Andalusia Ibn-Haddad, through the treatment of its poetic texts, and dialogue, and through the development of forms of intertextuality, and the application of mechanisms to analyze them. The study dealt with the concept of intertextuality and differentiation and its significance, and then monitored the literary and historical forms of the employment of the poetry of others and their words and meanings, in addition to the call of proverbs, and figures of heritage, and the characteristics of the virtues and recipes, and associated with the facts and events.

Keywords: Intertextuality, Ibn-Haddad, Forms of intertextuality.

1078
Research Title: The narrative structure in the (Shalabi Maqama) structure
Author: Omar Faris Yousif AlKafaween, Published Year: 2019
قراءات, 1
Faculty: Arts

Abstract: This study deals with the narrative structure of the (Shalabi), one of the Andalusian sites in the era of (Almurabiteen), whose author is anonymous. The study attempted to examine the most important structures of the narrative (Maqama) structure, such as the structure oftime,place, and character. The study also looked at the technical template, and the most prominent techniques, such as the title, and rhetoric improvements, description and the use of heritage.

Keywords: Shalabi Maqama, narrative structure, artistic template.

1079
Research Title: The role of non-human characters in building Quranic stories - Animals as model
Author: Omar Faris Yousif AlKafaween, Published Year: 2018
البحوث والدراسات, 2
Faculty: Arts

Abstract: This study aims at illustrating the role of non-human characters in the construction of Quranic stories, highlighting their effectiveness, taking the animals as a model. A number of these animals participate in the construction of the events of these stories playing a prominent role, particularly the cow, dog, calf, snake, elephant, crow, hump, ants and others. The study seeks to clarify the concept of the Quranic story and its implications, showing the role of the character in general in shaping the events in that story, and therefore monitoring the importance of the role of animal figures in building their events, and how these animals were able by God’s willto play a central role in the construction of events, being a companion to the human figures in its formation, thus becoming an important and active element of its main construction.

Keywords: Quranic stories, characters, animals

1080
Research Title: أمثال (أفعل من فلان) _ دراسة إحصائية تحليلية
Author: Omar Faris Yousif AlKafaween, Published Year: 2018
مجلة اللغة العربية وآدابها/جامعة البليدة, 2
Faculty: Arts

Abstract: This study deals with the likes of (I do so) through exploration in the books of proverbs, statistical analytical study, rated according to her visions and its implications. The study showed the importance and place in Arabic literature, turning to fold (do so) in terms of its origins and its inception and highlighted books gathered, then spotted what came from the formula (I do so), classified according to specific groups based on its vision and its idea.

Keywords: الأمثال، أمثال أفعل من فلان